• Snel en gemakkelijk van banden wisselen
  • Bandenwissel thuis of op kantoor
  • De beste prijs voor nieuwe banden

Wat veroorzaakt een klapband en hoe voorkom je het?

Uit onderzoek van branchevereniging VACO blijken er heel wat auto’s een risico met zich mee te dragen op de weg. Bijna de helft van alle auto’s rijdt volgens het onderzoek op beschadigde banden, 10% van de weggebruikers vormt zelfs een aanzienlijk gevaar op de weg. Ruim 40% van de personenwagens heeft ten minste één band met een onregelmatigheidsslijtage of een vorm van schade. 9% van de voertuigen brengt door de slechte banden zelfs de verkeersveiligheid in gevaar door bijvoorbeeld een klapband.

Wat zegt de wet over slijtage aan autobanden?

Allereerst, wanneer kun je een band “versleten” noemen? Volgens de Nederlandse wet moet een autoband een minimale profieldiepte van 1,6 mm hebben. De meeste specialisten adviseren echter een minimale profieldiepte van 3 mm voor zomerbanden en 4 mm voor winterbanden om jouw veiligheid en die van medeweggebruikers te garanderen.

Oorzaken Klapband

Anders dan veel mensen denken zijn uitwendige oorzaken minder vaak de aanleiding van een klapband. Een stoeprand kan doorgaans voor meer schade aan jouw autoband zorgen dan bijv. een stuk glas of een spijker, waarbij de schade vaak beperkt blijft tot een klein gaatje in de top laag van de band. Zorg er daarom altijd voor dat er voorzichtig over hobbels, stoepranden en verkeersdrempels gereden wordt, zodat de binnenkant van de band intact blijft. De 3 meeste voorkomende oorzaken van een klapband zijn:

1. Onderspanning band

Eén van de meest voorkomende oorzaken van een klapband is een te zachte autoband. Doordat de band hierdoor continue vervormt kunnen tussenstukken (separaties) die de verschillende bandlagen met elkaar verbinden losraken, waardoor er teveel lucht tussen die tussenstukken komt. Doordat tijdens het rijden deze lucht vervolgens warmer wordt ontstaan er kleine uitstulpingen in de band, iets wat vanaf de buitenkant niet te zien is. Het gevolg is dat de band haar stevigheid verliest, wat een klapband kan veroorzaken wanneer dit niet tijdig
geconstateerd wordt.

2. Overbelasting auto

Een tweede oorzaak van een klapband is overbelasting van de autoband. Bij overbelasting kan hetzelfde gebeuren als bij een band met onderspanning; de tussenstukjes komen los, waardoor de kans op een klapband groter wordt.

3. Slijtage

Er is een verhoogde kans op een klapband doordat één van je banden is weggesleten. Banden ouder dan 6 jaar kunnen daarom het best zo snel mogelijk vervangen worden. Voorkom dat je door achterstallig onderhoud je veiligheid en die van je medepassagiers in gevaar brengt en check regelmatig je autobandprofiel.

Wat te doen bij een klapband?

Mocht je in de benarde positie komen dat je een klapband krijgt, raak dan vooral niet in paniek. Door de rust te bewaren en je auto gecontroleerd naar de zijkant van de weg te manoeuvreren voorkom je al vaak een groot ongeluk. Wij geven je graag 2 tips hoe je dit het beste kunt doen;

1. Laat je gaspedaal los en druk de koppeling rustig in. Houd ten alle tijden 2 handen aan het stuur en rem pas af als je merkt dat je de auto duidelijk weer onder controle is.

2. Rijd je in een automaat? Laat dan het gas los en kijk of je in de tussenberm of langs de weg kunt parkeren. Is dit niet mogelijk? Zet dan je alarmlichten aan en stuur rustig naar de vluchtstrook.

Heb je nog vragen over een klapband? Neem dan gerust contact met ons op door vrijblijvend onderstaand contactformulier in te vullen of te bellen naar 088 2557 291.

Contact Formulier

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.